نشست خبری رویداد ملی بازینامهنویسی بازیستا در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین و دبیرِ رویداد ملی بازیستا، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوریهای نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و خبرنگاران رسانههای جمعی برگزار شد.
رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: «بازیستا» اولین رویداد بازینامهنویسی در مسیر رشد و تولید است که در قالب بازی رومیزی، اتاق فرار و بازیهای محیطی برگزار میشود. در این رویداد، نوجوانان علاقهمند به بازیسازی براساس مجموعه موضوعات استخراجشده از محصولات فرهنگی با منابعی از جمله فیلم، کتاب، انیمیشن، سریال و… کار خود را آغاز میکنند.
وی با تاکید بر اینکه بازی بهنوعی یک بازوی تربیتی به شمار میآید، اضافه کرد: به دلیل وجود تعامل و فضای اجتماعیای که بازی ایجاد میکند، وجه تربیتی بالایی دارد. امروزه بازی از پرتراکنشترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا و کشور ما است. ما درحال تجربهاندوزی در این حوزه هستیم و سعی داریم بازی را بهعنوان یک تجربه جدید گردشگری معرفی کنیم. اگر جایگاه و اهمیت بازی در میان سیاستگذاران و مسئولان این حوزه مشخص شود، میتوانیم به آینده این حوزه امیدوار باشیم. در این رویداد، نوجوانها قرار است نسبت به مفاهیم دینی، ملی و هویتی و همچنین محصولات رسانهای و فرهنگی کنشگری داشته باشند. به همین خاطر موضوعات رویداد طوری انتخاب شدهاند که بتوانند این هدف را پوشش دهند. ایران من، قهرمان من، آیین من و بخشهای ویژه از جمله عرصههای مهم این رویداد است.
محمدرضا امامقلی در ادامه اضافه کرد: قرار است نوجوانها در رویداد بازیستا در سه حوزه به طراحی بازی می پردازند که عبارتاند از: بازی رومیزی: دستهای از بازیها که میتواند شامل صفحه بازی، مهرهها، کارتها، تاس و… باشند و عموما به صورت گروهی و در جمعهای دوستانه و خانوادگی بازی میشود و تعامل افراد با بازی و بین افراد، از طریق همین ابزارها انجام میشود.
بازی محیطی: دستهای از بازیها که در یک محیط نسبتا وسیع و گسترده بازی میشود. تعامل افراد با بازی از طریق معماها، چالشها، پیدا کردن وسایل و… در محیط بازی انجام میشود.
اتاق فرار: یک نمونه خاص و ویژه از بازیهای محیطی که محیط بازی آن، به یک یا چند اتاق محدود میشود. مانند بازی محیطی، افراد باید ماموریت اتاق را در زمان مشخص شده انجام دهند و از طریق وسایل، معماها، راهنماییها و چالشها به بازی بپردازند.
دبیر رویداد بازیستا ادامه داد: بازیستا در بخش ایران شامل موضوعاتی همچون تاریخ انقلاب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اماکن تاریخی، بخش قهرمان من شامل موضوعاتی همچون اساطیر شاهنامه، دانشمندان و اندیشمندان، قهرمانان ملی، شهدا و فرماندهان، بخش آئین من شامل موضوعاتی همچون غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور و بخش ویژه شامل موضوعاتی همچون پیشرفت و هیسطوری (در بخش هیسطوری بیش از ۶۰۰هزار دانشآموز شرکت کردهاند) است.
وی اعلام کرد: این رویداد از ۱۶ آبانماه شروع شده و تا پایان دیماه ادامه دارد. علاقهمندان برای ثبتنام به سایت www. baazista. ir مراجعه کنند. همچنین در ماههای آذر و دی رویدادهای استانی در مراکز استانهایی چون تهران، گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد برگزار میشود. قرار است بهمنماه مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شود.
محمدرضا امامقلی به جوایز این رویداد اشاره کرد و گفت: ۲۰ عنوان جایزه در این رویداد در نظر گرفته شده است که سه جایزه اول آن به این صورت است که به سه نفر اول در هر بخش ۲۰ میلیون تومان اهدا میشود، جزئیات ۱۷ عنوان جایزه دیگر از طریق رسانهها اطلاعرسانی میشود.
نوجوانان با بازیستا، آینده روشن تر و کارآمدتری را رقم می زنند
دبیر ستاد فناوریهای نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه بازی و بازینامهنویسی مهمترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی است، تاکید کرد: ما با جامعه پیچیدهای مواجه هستیم و تنها دانشی که توان پاسخگویی به این پیچیدگی را دارد، دانش طراحی بازی است. الان در حوزه سیاستگذاری در کسبوکارها به بازی توجه شده است. جامعهای که مخاطبانش با بازی رشد میکند؛ با فرآیندهای بازی میتوان آن را مدیریت کرد. طراحی بازی به عنوان الگوی سیاستگذاری مطرح است. نیمی از جمعیت ما روزانه با مفهوم بازی درگیر هستند. امروزه آموزشها، هویتیابی و کسبوکارها از طریق بازی انجام میشود. بازیستا دست روی نقطه درستی گذاشته است. ما میتوانیم به آیندهای امیدوار باشیم که نوجوانان ما با بازیستا، آینده روشنتر، بهتر و کارآمدتری را برای کشور رقم بزنند. کشف و پرورش این رویداد برعهده حوزه هنری انقلاب اسلامی است.
مسعود حسنلو با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای رویداد بازیستا تمرکز بر سرگرمیهای نوظهور همچون اتاق فرار، بازیهای محیطی و گلد گیمهاست، ادامه داد: شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمیگیرد ولی بازیهای محیطی و اتاقهای فرار بستری است که خانوادهها به آن احتیاج دارند. همچنین بازینامهنویسی بستری است که باید به کسبوکارهای پایدار تبدیل شوند و تا زمانی که این الگوها به کسبوکارهای پایدار تبدیل نشوند، تأثیری در این حوزه نخواهند داشت و این نکتهای است که ما علاقهمندیم آن را به صورت جدی پیگیری کنیم. اینها محور اصلی رویداد است.
وی افزود: برای حل مسائل اجتماعی در جامعه نیازمند فناوریهای نرم هستیم. مسائلی چون محیط زیست، از بین رفتن گنجینه زبان فارسی، هویت ملی، مسائل مختلف اجتماعی را میتوان با استفاده از فناوریهای نرم و ابزارهایی که سبب تغییرات اجتماعی میشوند، حل کرد.
در پایان نشست اولین رویداد ملی بازینامهنویسی، پوستر این رویداد رونمایی شد.